دکوراسیون داخلی

انچه باید درباره دکوراسیون داخلی بدانیم

دکوراسیون داخلی

انچه باید درباره دکوراسیون داخلی بدانیم

ISO 26000

2010:ISO 26000 - استاندارد راهنمای مسئولیت اجتماعی- ایزو 26000

ISO 26000 یک استاندارد بین المللی است که برای ارائه راهنمایی در مورد چگونگی رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی ایجاد شده است. استاندارد ایزو 26000 استانداردی برای همه سازمانهایی که هدف آنها کمک به سلامت و رفاه جامعه است و صرف نظر از اندازه و صنعت آنها قابل اجرا است. ایزو 26000 یک استاندارد راهنما است که به سازمان ها کمک می کند تا فرآیندهای عملیاتی خود را بهبود بخشند و اکوسیستم سالم را تضمین کنند.

  

ISO 26000 چیست - ایزو 26000 راهنمایی در مورد مسئولیت اجتماعی؟

تعریف واژه نامه کیفیت: ISO 26000

ISO 26000 به عنوان استاندارد بین المللی تعریف شده برای کمک به سازمان ها برای ارزیابی و رسیدگی موثر مسئولیت های اجتماعی مرتبط و مهم با ماموریت و چشم انداز آنها تعریف شده است. عملیات و فرآیندها؛ مشتریان، کارکنان، جوامع و سایر ذینفعان؛ و اثرات زیست محیطی در ایزو 26000 مهم تلقی می‌شوند.

ISO 26000 چگونه ایجاد شد؟ (شکل گیری ایزو 26000)

ایزو یک سازمان جهانی است که با همکاری شرکت ها و کارشناسان کشورهای مختلف، دستورالعمل هایی مانند ISO 26000 را تدوین می کند که تدوین این نوع دستورالعمل ها بر اساس استدلال و اجماع صورت می گیرد تا حمایت گسترده ای را در بین ذینفعان مختلف ایجاد کند. با ایزو 26000 به تجارت، دولت، اتحادیه های کارگری، مصرف کنندگان و موسسات خیریه می توانید توامان فکر کنید.

استاندارد ایزو 26000 به عنوان یک راهنما در نظر گرفته شده است، به همین دلیل در بسیاری موارد به صدور گواهینامه ISO 26000 منجر نمی شود. در این استاندارد ایزو مستندات جامعی از مسئولیت های اجتماعی شامل موضوعات اصلی و موضوعات مرتبط با آن موضوعات ارائه می کند.
استاندارد مسئولیت اجتماعی در سال 2010 توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO)، یک آژانس بین المللی تخصصی استانداردسازی متشکل از نهادهای استاندارد ملی بیش از 160 کشور منتشر شد.
استاندارد 26000 توسط یک گروه چند بخشی منحصر به فرد به نمایندگی از دولت ها نوشته شده است. سازمان های غیر دولتی (NGOs)؛ صنعت؛ گروه های مصرف کننده؛ و سازمان های دانشگاهی، مشاوره و سایر سازمان ها در سراسر جهان با بیش از 400 کارشناس و 200 ناظر از 99 کشور و 42 سازمان بین المللی در تلاش توسعه شرکت کردند. آخرین بازبینی ایزو 26000 برای بازبینی احتمالی در سالهای پیش رو است.

ISO 26000 چیست؟ کاربرد استاندارد ایزو 26000 چیست؟

ISO 26000 یک استاندارد بین المللی است که برای ارائه راهنمایی در مورد چگونگی رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی ایجاد شده است. این استاندارد برای همه سازمانهایی که هدف آنها کمک به سلامت و رفاه جامعه است، صرف نظر از اندازه و صنعت آنها قابل اجرا است. ISO 26000 یک استاندارد راهنما است که به سازمان ها کمک می کند تا فرآیندهای عملیاتی خود را بهبود بخشند و اکوسیستم سالم را تضمین کنند.


تعریفی ساده از استانداردهای ISO 26000

استانداردهای ISO 26000 که در سال 2010 توسط سازمان بین المللی استاندارد منتشر شد، اصول و دستورالعمل های مرتبط با مفهوم مسئولیت اجتماعی را تعیین می کند. اینگونه استانداردها همچنین راهنمایی و پیشنهادهایی را در مورد روش‌های پیاده‌سازی برای انواع مختلف سازمان‌ها (شرکت‌ها، سازمان‌های غیردولتی، اتحادیه‌ها و غیره) ارائه می‌کنند تا بتوانند به شیوه‌ای مسئولیت‌پذیر اجتماعی شروع به فعالیت کنند. به این ترتیب انتظار می‌رود شرکت‌های دارای این گواهینامه اخلاقی، شفاف عمل کرده و به رفاه جامعه کمک کنند.
ISO 26000 با تعریف مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR  که در سال 2001 توسط اتحادیه اروپا تعریف شد، همراستا است و به همین دلیل است که در بسیاری از سازمان ها آن را بخشی اساسی از استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR آنها می دانند.

نحوه محاسبه هزینه و قیمت اخذ گواهینامه ایزو 26000 کاری بسیار دشوار است که به عوامل متعدد زیادی بستگی دارد.

چرا مسئولیت اجتماعی و ایزو 26000 مهم است؟

مسئولیت اجتماعی امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی زندگی اجتماعی تبدیل شده است، زیرا فشار مردم برای سازمان‌ها برای رفتار مسئولانه‌تر اجتماعی و رعایت استانداردهای اجتماعی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. سازمان‌ها در سراسر جهان باید اقدامات لازم را برای ارتقای عملکرد اجتماعی خود و تبدیل جهان به مکانی بهتر انجام دهند. با بهبود عملکرد خود از طریق پذیرش ISO 26000 و دریافت گواهی استاندارد مسئولیت اجتماعی، به مخاطب نشان دهند که در توسعه پایدار مشارکت دارید.

با دریافت گواهینامه ISO 26000، نه تنها ثابت خواهید کرد که محصولات و خدمات را به طور مؤثر به سهامداران و عموم ارائه می کنید. شما همچنین نشان خواهید داد که به محیط زیست و پایداری آن اهمیت می دهید. علاوه بر این، با جذب مشتریان و کارمندان جدید که مایل به حفظ یک اکوسیستم سالم هستند، شهرت شرکت را افزایش خواهید داد، در نتیجه اخذ گواهی ایزو 26000 برای سازمانها می‌تواند بسیار مفید باشد.

استاندارد ISO 26000 و توسعه پایدار

مفهوم توسعه پایدار بر سه رکن اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی بنا شده است. بنابراین استانداردهای توصیه شده توسط ISO 26000 می توانند به عنوان کمکی به توسعه پایدار در نظر گرفته شوند، زیرا بر ایجاد رفاه اجتماعی که یکی از سنگ بناها و شاخص های توسعه پایدار است تمرکز می کنند. در درازمدت، همه فعالیت‌های سازمان برای شکوفایی به سلامت اکوسیستم‌های جهان بستگی دارد و به این ترتیب، کسب‌وکارهای پایدار نه تنها محصولات و خدماتی را ارائه می‌کنند که تا حد امکان دوستدار محیط‌ زیست هستند، بلکه به شیوه‌ای مسئولیت‌پذیر اجتماعی نیز عمل می‌کنند.
در پاسخ به فشار عمومی بر شرکت‌ها برای اتخاذ شیوه‌های تجاری معقول مانند شرایط کاری خوب، دستمزد منصفانه و جلوگیری از حسابداری تقلبی، امروزه توسعه استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی یکپارچه و دریافت گواهینامه ایزو 26000 بسیار مهم است.

استاندارد ISO 26000 - تعریف، اصول و دامنه ایزو 26000

هر سازمان خصوصی یا دولتی که بخواهد محدوده مسئولیت اجتماعی خود را بر اساس معیارهای استاندارد ISO 26000 تعیین کند و گواهینامه ایزو 26000 را دریافت کند، باید با تأمل در 7 موضوع اصلی شروع کند:
حاکمیت سازمانی؛
حقوق بشر؛
شیوه های کار؛
مسئولیت زیست محیطی؛
عادلانه بودن رویه های سازمانی؛
مسائل مربوط به حمایت از مصرف کننده و مصرف کننده؛
درگیر کردن و توسعه جوامع
هر موضوع فوق در استاندارد ایزو 26000 به چندین حوزه عمل تقسیم می شود که ممکن است از یک موضوع اصلی به موضوع دیگر متفاوت باشد، یا همپوشانی داشته باشد. در مورد هر یک از این مسائل، ISO 26000 دستورالعمل هایی را برای سازمان ها ارائه می دهد تا خود را ارزیابی کنند و اهدافی را برای بهبود تعیین کنند. هر موضوع به چندین حوزه عملی تقسیم می شود که ممکن است از یک موضوع اصلی به موضوع دیگر متفاوت باشد یا همپوشانی داشته باشد. در مورد هر یک از این موضوعات، ایزو 26000 دستورالعمل ها و راهنمای سازمان را برای ارزیابی خود، تعیین اهداف برای بهبود و دستیابی به آنها ارائه می دهد و سازمان‌ها می‌بایست در اخذ گواهینامه ایزو 26000 به موارد فوق حتما متعهد باشند.

اجرای استاندارد ایزو 26000 (پیاده سازی ISO 26000)

دستورالعمل های اجرای استاندارد بین المللی ISO 26000 در زمینه های زیر می‌بایست دیده  شود:
مفاهیم، تعاریف و اصطلاحات مسئولیت اجتماعی؛
خاستگاه ها، جهت گیری ها و ویژگی های مسئولیت اجتماعی؛
اصول و شیوه های مربوط به مسئولیت اجتماعی؛
مسائل محوری و حوزه های عمل مسئولیت اجتماعی؛
ادغام، اجرا، و ارتقای رفتار مسئولانه در سراسر ساختار و از طریق شبکه های نفوذ؛
فهرستی از ذینفعان مختلف و راه اندازی یک گفتگو.
ارتباط فعال در مورد تعهدات و عملکرد SAR.

دستورالعمل ها در ISO 26000 چگونه اند؟

دستورالعمل ها در ISO 26000 باید شامل چهار فصل اساسی باشند. هر فصل توضیح می‌دهد که از شما به عنوان یک سازمان چه انتظاری می‌رود و چگونه می‌توانید به آن موارد عمل کنید یا نزدیک آن چارچوبها شوید؛
اینکه یک سازمان مبتنی بر یک نگرش اساسی است (7 اصل مسئولیت اجتماعی)؛
همراه با محیط خود (ذینفعان) در تعامل است؛
موضوعات اجتماعی را بررسی می کند (37 موضوع)؛
موضوعات اجتماعی را به کار (اجرا) می گیرد؛


مزایای دریافت ایزو 26000 مسئولیت اجتماعی ( اخذ ایزو 26000)

با دریافت گواهینامه ISO 26000، شما قادر خواهید بود:
سود خود را افزایش دهید
به سازمان کمک کنید تا به شیوه ای اجتماعی مسئولیت پذیرتر رفتار کند
فرآیندهای داخلی را تقویت کنید تا به محیط کمک کنید
افزایش آگاهی از تأثیر مسئولیت اجتماعی
ایجاد انگیزه در کارکنان

استاندارد ISO 26000 راهنمایی در مورد موارد زیر ارائه می دهد:
شناخت مسئولیت اجتماعی و جلب مشارکت ذینفعان
راههای ادغام رفتار مسئولیت پذیر اجتماعی در سازمان
هفت اصل اساسی زیربنای مسئولیت اجتماعی:
مسئولیت
شفافیت
رفتار اخلاقی
احترام به منافع ذینفعان
احترام به حاکمیت قانون
احترام به هنجارهای رفتاری بین المللی
احترام به حقوق بشر
با توجه به "سازمان بین المللی استانداردسازی"، عملکرد سازمانی خوب در مسئولیت اجتماعی با اخذ گواهینامه ایزو 26000 می تواند تأثیر مثبتی در موارد زیر داشته باشد:
منابع انسانی، زیرا کارگران، اعضا، مشتریان و کاربران را جذب و حفظ می کند.
بازاریابی و تعامل با مشتری، زیرا باعث بهبود شهرت برند می شود.
افزایش تعهد و بهره وری کارکنان؛
روابط با ذینفعان مانند دولت ها، رسانه ها، سایر شرکت ها و جوامع و برداشت آنها از عملکرد و تعهدات سازمان.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد